title image

„Výpadek ve výkonech společnosti je sice citelný, ale snažíme se jej eliminovat právě uvedenými úkony. Na druhou stranu se šetří materiál a třeba letošní situace přispěje ke zmírnění napětí v dodávkách drtí a posypové soli. Kameniva a drtí na českém trhu nyní chybí asi jedna třetina poptávky. Kvalitní sůl v dnešní době produkuje jen Polsko a Německo,“ uvedl jednatel SÚS Zlín Vladimír Kutý.

Dosavadní mírný průběh letošní zimy s malým počtem zásahových dnů umožňuje zlínským silničářům věnovat se intenzivně také jiným potřebným činnostem. Jde o důkladné opravy techniky, přípravu na jaro. Provádí se i práce, které umožní počasí, zejména ořez dřevin, opravy dopravního značení, čištění příkop a propustků, úprava krajnic, montáž svodidel, opravy po dopravních nehodách. Mírná zima znamená však také propad v tržbách.

Zlínští silničáři však byli na letošní zimu nejen z tohoto pohledu velmi dobře připravení. Včas byla k dispozici dostatečná zásoba posypového materiálu a obnoven byl také strojní park, šlo o nový sypač a dva nové traktory se zimním vybavením – pluh a sypač.

Dosavadní průběh letošní zimy je velmi mírný, v porovnání s loňským rokem, především lednem 2019 nesrovnatelný. V krátké historii lze najít zimy z hlediska cestářského silné i ty slabší. Nejlépe je to vidět na nákladech, které SÚS vynaložila na zimní údržbu komunikací. Např., ve zmiňovaném loňském roce šlo 27 milionů korun, v roce 2009 to bylo 28,4 milionů, v roce 2010 srovnatelných 29 milionů. Naproti tomu v roce 2014 šlo jen o 9,5 milionu, v roce 2008 o 14,7 milionu. „Je tedy vidět, že výkyvy lze najít i několik málo let zpět, jen lidská paměť nemůže ukládat vše,“ řekl Kutý. Průměrné i nejčastější náklady na zimní údržbu se u zlínských silničářů pohybují mezi 17 a 18 miliony korun.